Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 16, 2011

tazkirah




tengok imam muda tu,,
pandai mereka membaca al-quran,, pandai mengeluarkan nas2 dan hadis2 Allah.. beruntungnya kalau kita mendapat anak yg soleh mcm ni yer bang...
sejuk perut sy mengandungkan mereka... alangkah bahagia nya...




pernahkah anda berfikiran begitu???????


jika kita sudah berfikiran begitu,, apetah lagi ibu bapa kita yang tlh membesarkan kita... melayan kerenah kita dan berpenat lelah untuk kita.. mereka juga mengharap kan kita untuk menjadi seperti imam muda.... adakah kite akan menghampakan mereka??? sanggup kah kite melihat mereka terseksa didalam kubur???? tidak mahukah kite membantu mereka???? xterkesan kah dihati kite utk meringankan beban mereka sedang kan kite telah tahu,, anak soleh boleh membantu mereka???

Kenapa dari susunan ini, anak yang soleh terletak di tempat ke 3?
susunan apa???? jom kita tgk hadis dibawah..



Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: 


"Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) 

Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau 

ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."



Ini kerana bukan semua orang boleh mendapatkan anak yang soleh. Ada orang tidak berkahwin, dari mana datangnya anak yang soleh? Ada orang berkahwin, tetapi tidak dapat anak. Ada yang dapat anak, tetapi belum tentu menjadi anak yang soleh.

Maka, jangan lah khuatir tentang bekalan pahala bagi sesiapa yang tidak mempunyai zuriat,, kerana banyak pahala boleh diraih melalui amal jariah.. Selama mana dan selagi mana harta benda ini diguna pakai oleh orang lain selama itulah seseorang yang mewaqafkannya secara ikhlas kerana Allah SWT akan mendapat pahala yang berterusan kepadanya.


anak2,, rakan2,, .. ambillah masa ,, ambillah peluang sementara ada,, bagi kite mencari jawapan bg setiap persoalan.... tdk mahukah kite membantu ibu bapa kite di alam barzakh sane??? tdk mahu kah kite mengharapkan anak2 kite juga meringan kan beban kite selepas mati nya kite nanti????? mari kite renung2 kan.....

wallahualam...
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...